TRAKCJA ELEKTRYCZNA

SIEĆ TRAKCYJNA

PUNKT ZASILAJĄCY

  Energia elektryczna jest przesyłana z podstacji trakcyjnej do sieci poprzez zasilacz, a miejscem podłączenia zasilacza do sieci jest punkt zasilający. Punktem tym zazwyczaj jest słup trakcyjny. Zasilacz może być kablowy lub napowietrzny. Z uwagi na tańsze wykonanie i łatwiejszą eksploatację zasilacz napowietrzny jest bardziej dogodny, jednak nie zawsze można go stosować. W przypadku, gdy podstacja znajduje się w terenie zabudowanym lub w innych trudnych warunkach lokalnych stosuje się zasilacz kablowy.
Słup, poprzez który zasilana jest sieć trakcyjna wyposażony jest w odłącznik zasilania oraz mechanizm, który go napędza. Obecnie wszystkie odłączniki sieciowe mają napęd elektryczny i sterowane są zdalnie, jednak sterowanie ręczne (za pomocą dźwigni) jest także możliwe.
W przypadku, gdy sieć trakcyjna zasilana jest zasilaczem kablowym, kabel prowadzi się od podstacji w ziemi, a przy słupie wprowadza do osłony i prowadzi wzdłuż słupa. Na bezpiecznej odległości (uniemożliwiającej dotykanie kabla) kabel prowadzony jest samodzielnie aż do mufy. Z mufy wyprowadzone są gołe przewody, które doprowadza się do zacisków odłącznika. Po drugiej stronie, do zacisków podłączone są przewody od sieci trakcyjnej.
Gdy sieć zasilania jest przez zasilacz napowietrzny, przewód mocuje się do konstrukcji wsporczej za pomocą izolatora i łączy się z odłącznikiem poprzez mostek.

[Rozmiar: 26838 bajtów]

  Punkty zasilające znajdują się w pobliżu podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych. Na szlaku dwutorowym, gdzie sieć trakcyjna zasilana jest obustronnie znajdują się cztery punkty zasilające. Każdy zasila jeden odcinek. Punkty zasilające usytuowane mogą być w pobliżu izolowanego przęsła naprężenia. Przęsło naprężenia musi być tak wykonane, żeby nie było elektrycznego połączenia między sąsiednimi odcinkami (izolowane przęsło naprężenia). Odcinki mogą też być podzielone za pomocą izolatora sekcyjnego lub przerwy powietrznej.
  Na stacji, w przypadku rozbudowanego układu zasilania, gdzie stosuje się osobne zasilanie torów zasadniczych, dodatkowych i postojowych znajduje się więcej punktów zasilania (rysunki a, b). W przypadku, gdy podstacja trakcyjna lub kabina sekcyjna zasilają tory postojowe lub załadunkowe, gdzie mogą pracować ludzie lub maszyny stosuje się odłączniki ze stykiem uszyniającym (rysunek c).

[Rozmiar: 23331 bajtów]

  Punkty zasilające dzielą sieć jednego toru na dwa odcinki. Każdy odcinek zasilany jest takim samym napięciem (lub zbliżonym) z podstacji trakcyjnej lub kabiny sekcyjnej poprzez jeden punkt zasilający. Może się jednak zdarzyć, że wyłącznik szybki w obiekcie zasilającym otworzy się (zwarcie, przeciążenie) i wyłączy jeden z odcinków. Wówczas jeden odcinek toru ma zasilanie, a drugi nie. Elektryczny pojazd trakcyjny, który porusza się po zasilanym odcinku i pobiera z niego energię, przy wjeździe na odcinek bez napięcia powoduje, że przy zjeżdżaniu z odcinka wspólnej bieżni zapala się łuk elektryczny, który nadpala sieć jezdną, a w skrajnych przypadkach może nawet uszkodzić linę nośną. W związku z tym istnieje przepis, który nakazuje przejeżdżać pod punktami zasilającymi sieć tego samego toru bez pobierania prądu przez obwód główny. Jeżeli chcesz się dowiedzieć kiedy jeszcze istnieje ryzyko przepalenia sieci jezdnej przy przejeżdżaniu pod punktem zasilającym kliknij tutaj.

ZASADY KONSTRUKCJI SIECI JEZDNEJ | ELEMENTY KONSTRUKCJI I OSPRZĘT | SPOSOBY ZAWIESZANIA SIECI
KOTWIENIA PRZEWODÓW | SEKCJONOWANIE | ROZJAZDY SIECIOWE | IZOLACJA PODŁUŻNA | KONSTRUKCJE SPECJALNE
SIEĆ POWROTNA | PRĄDY BŁĄDZĄCE | ZABEZPIECZENIA | DANE TECHNICZNE

Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych zagadnień związanych z trakcją elektryczną:

SIEĆ TRAKCYJNA | OGÓLNE INFORMACJE | SYSTEMY ZASILANIA | SILNIKI TRAKCYJNE | PODSTACJE TRAKCYJNE
AUTOMATYKA I STEROWANIE | ELEKTRYFIKACJA I EKSPLOATACJA | HAMOWANIE ELEKTRYCZNE